icon

Poznaj zasady projektowania stron internetowych

01 maja

Użytkownik korzystający ze strony internetowej nie znalazł się tam przypadkowo. Poszukiwał konkretnych informacji i trafił na daną witrynę, z nadzieją, że właśnie tam uzyska odpowiedź na swoje pytanie. Zasady projektowania stron internetowych są różne, przede wszystkim ze względu na indywidualne oczekiwania i wymagania osób, zlecających zaprojektowanie swojej strony, jak i agencji, która zajmuje się stworzeniem witryny. Można jednak wyodrębnić kilka rad, dzięki którym projektowanie stron internetowych będzie procesem przynoszącym wiele korzyści zarówno dla firmy, jak i samego użytkownika.

1.Czytelna nawigacja

To swego rodzaju spis treści, w którym określa się jasno, co można znaleźć na stronie i gdzie konkretnie tego szukać. Intuicyjna i logicznie skonstruowana strona internetowa będzie przyjaznym dla użytkownika miejscem, po którym nie będzie chaotycznie biegał, klikając w każdą, możliwą ikonę lub napis, a co gorsza, zamknie stronę, bo po prostu jej nie zrozumie. Jeśli zadba się o prosty układ i czytelną nawigację, użytkownik nie będzie musiał bardzo się angażować w znalezienie odpowiednich dla siebie informacji.

Nawigacja może wystąpić w różnych formach: menu na górze lub z boku strony, gdzie już po wejściu na stronę widać nazwy podstron, a także w formie rozwijanego menu (np. hamburger menu) czy w technice „Drop-Down”, dzięki której po najechaniu kursorem na kategorię można podejrzeć, co się kryje na danej podstronie. Wiele osób uważa, że rozwijane menu nie jest dobre ze względu na brak zrozumiałości ze strony użytkownika. Z drugiej strony pozwala to na stylowe uporządkowanie nawigacji w serwisie.

W nawigacji powinny znaleźć się linki do podstron, które są najważniejsze dla użytkownika. W głównej mierze będzie to:

– opis o firmie,

– oferta,

– kontakt.

W zależności od branży zazwyczaj jest to także zakładka blog oraz portfolio.

Już na etapie projektowania nawigacji można pomyśleć o prostych i jednocześnie zachęcających do wejścia na podstronę nazwach oraz ikonach określających, co można znaleźć w danej kategorii. Przykładowo, dla sklepów odzieżowych świetnym rozwiązaniem będzie umieścić ikonę małej sukienki przy nazwie kategorii, w której znajdują się właśnie te elementy ubioru.

2.Konsekwencja stylu

Font, kolor, ramka, wypunktowanie, animacje, grafiki – to tylko część elementów, które znajdują się na stronie, a które w dużym stopniu wpływają na jej ogólny wygląd. Przy projektowaniu strony internetowej trzeba wziąć pod uwagę to, aby zarówno kolory, jak i grafiki czy ikony, były ze sobą spójne. Po określeniu tematyki strony i znajomości psychologii kolorów warto dokładnie przemyśleć kwestię stylu na stronie.

Na przykład w marketingu turystycznym często wykorzystuje się ciepłe kolory: żółty lub pomarańczowy, kojarzący się ze słońcem, a także błękitny, który przypomina lazurowe wybrzeża. Czarne tło strony z ciemno-fioletowymi napisami i jaskrawo-zielonymi obramowaniami grafik zdecydowanie nie przyciągnęłoby uwagi potencjalnego klienta. Osoba wybierająca kierunek podróży już jest myślami w miejscu wypoczynku, dlatego grafiki czy ikony w kształcie słońca, parasolki, palmy czy samolotu, na pewno jeszcze bardziej wpłynęłyby na dobry humor tej osoby.

3.Prostota

Kolejną z głównych zasad projektowania stron internetowych jest jej prostota. Wcześniej wspomnieliśmy o czytelnej nawigacji, która zdecydowanie ułatwia poruszanie się na stronie. Trzeba jednak iść o krok dalej i maksymalnie ułatwić użytkownikowi znalezienie informacji, która go interesuje. Szczególnie ważne jest to na stronach, na których można zamówić dany produkt, usługę lub chociażby, wycenę. Świetnie sprawdzają się proste formularze oraz możliwość dokonania zakupów bez rejestracji. Liczy się czas i zadowolenie użytkownika.

Cykliczne porady o tworzeniu stron internetowych

Będziesz otrzymywać 1 email na tydzień z informacjami na temat projektowania stron internetowych.